Monday 27 January 2014

Hidup Dibawah Kemampuan

Aku syukur kepada Allah kerana beri aku kekuatan dan rezeki kepada aku.

Kadang-kadang aku penat. Aku bekerja boleh kata tak berhenti. Siang-malam.
Lepas balik rutin kerja harian, aku sambung berniaga pula sampai ke larut malam.
Manakala hujung minggu aku ke kebun pula untuk pastikan kebun menjadi .
Malam pula aku banyak baca buku perancangan kewangan,motivasi dan ekonomi.
Kiranya aku ni, pekerja-peniaga-pekebun (3 dalam 1)

Memang ada penat. Tapi selagi ada daya,aku terus..bila dah sakit semuanya akan terhad masa tu.



Dulu aku pernah join MLM sebab nak cepat hidup senang.
Tersungkur.
Habis dipulau adik beradik dan teman.
Last jual barang dalam rumah, vcd player untuk belikan susu anak.

Hingga aku bangkit kembali bersama isteri untuk pastikan anak-anak aku terjamin masa depan.

Alhamdulillah,..
Untuk setakat ini, aku tak pernah menyimpan hingga berbelas ribu. Inilah kali pertama aku dapat simpan hingga 5 angka. Syukur.

Dengan simpanan Ah-Long ASB aku ni, aku rasa mampu untuk memandu kereta impian BMW 325i series. Tetapi memadai aku memandu Honda lama 1990 yang berjasa ini. Dengan itu dapat simpan wang untuk pelaburan masa hadapan.

Aku mesti penuhkan dulu ASB dalam masa 7tahun dari sekarang.

Kereta Impian 

vs

Simpanan ASB RM200,000 impian
Sudah tentu penuhkan ASB pilihan tak ragu-ragu


Walaupun aku mengetat habis perbelanjaan, tetapi aku tetap adakan tabungan untuk percutian keluargaku bersama anak-anak. Supaya mereka tidak terjebak dalam stress bilamana aku membuat simpanan besar-besaran di tahun cabaran 2014 ini.

Untuk 2014, aku cuba cabar dengan bermula RM 2,000 sebulan dan dengan ini aku perlu hidup semakin ke dalam dibawah kemampuan sebenar.

Mampukah aku?



Percutian idaman 2014
Tanjung Jara Beach Resort, Dungun

No comments:

Post a Comment